dinsdag 25 augustus 2015

Meditatie en dans op de innerlijke weg

Werken met mensen is mijn passie: aanvankelijk als bedrijfsmaatschappelijk werker, tegenwoordig als begeleider bij meditatie en dans. Oorspronkelijk begon ik met meditatie vanwege mijn gezondheid, maar door de inspirerende begeleiding van mijn meditatieleraar, Hetty Draayer, werd me duidelijk dat gezondheid en spirituele bewustwording direct in elkaars verlengde liggen. De heelmakende essentie van beide is de vereniging van 'aarde' en 'hemel' in ons.

Verbinding van 'hemel' en 'aarde' door ons heen
Zo bracht het meditatief oefenen me op de innerlijke weg - de weg van loslaten, bewust worden, opengaan en transformeren. Het transformatieproces waarom het gaat leidt tot een nieuwe manier van leven, het 'nieuwe mens-zijn voor de nieuwe aarde', zoals Hetty Draayer zei. Onderweg ontstaat de mogelijkheid om anderen met dezelfde meditatieve oefeningen van dienst te zijn.

De verstillende oefeningen laten zich uitstekend combineren met dansen: door te ontspannen krijgt je lichaam zin om te bewegen, en omgekeerd brengt dansen ook ontspanning teweeg. In mijn werk passen we diverse 'dansvormen'  toe: naast 'vrije dans' ook sacrale- en contemplatieve dans.

Naast, en als voorbereiding op het mediteren en (eventueel) het dansen in groepsverband werk ik ook individueel. Dat gebeurt in m'n praktijk aan huis in het Brabantse Lierop. Met een geluidsopname van de oefeningen die we doen kan de cliĆ«nt thuis aan zichzelf werken. Door het duurzaam oefenen wordt ons lichaam een hulp en gids op onze innerlijke weg.

Vragen of een afspraak maken? Mail naar marianne.plantinga@hetnet.nl